BRITSKÉ HISTORICKÉ PARNÍ LOKOMOTIVY - MODELY 00 - 1:76

/album/fotogalerie-britske-historicke-parni-lokomotivy-modely-00-1-76/k1024-005-jpg4/
/album/fotogalerie-britske-historicke-parni-lokomotivy-modely-00-1-76/k1024-006-jpg4/

—————


Modely britských parních lokomotiv velikosti 00 měřítka 1:76 s rozchodem kolejí 16,5 mm. pocházejí ze sběratelské kolekce "KULTOVNÍ LOKOMOTIVY". Jedná se o časopis, jehož součástí je v blistru uložený model lokomotivy velikosti 00 v měřítku 1:76.

Velikost

Rozchod

Poměr zmenšení (měřítko) a poznámky

00

16,5 mm    4 mm = 1 ft (1 : 76,2) - Velká Británie

Časopis o šestnácti stranách je udělán velice pěkně a našince představa takto popsaných lokomotiv ČSD jen nutně rozesmutní.

Ukazovat zde modely britských parních lokomotiv jen tak, bez nějakého vysvětlení mi přijde podivné. Proč tedy zrovna Británie? No kdo jiný by si to měl zasloužit! Británie - kolébka parní lokomotivy a železnice. Těch prvenství má v oblasti železnice požehnaně. 

HISTORII BRITSKÝCH ŽELEZNIC NAJDETE V SAMOSTATNÉ KAPITOLE TÉTO RUBRIKY VLEVO V MENU.

Soustřeďme se však na parní lokomotivy. 

První parní lokomotivu, pohybující se po kolejnicích, sestrojil angličan Richard Trevithick v roce 1804. Nejvýznamnějším konstruktérem se ale stal také angličan George Stephenson. Konstrukcí parních lokomotiv se zabýval od roku 1814. Později sestrojil například stroj Locomotion, který dal lokomotivám jméno a především slavnou Rocket jež dosahovala rychlosti 32,5 km/h, s níž 8. září 1829 zvítězil v soutěži na trati Liverpool-Manchester (u Rainhillu). Na Rocket uplatnil principy, využívané pak po celou další dobu existence parních lokomotiv. Jednalo se zejména o konstrukci kotle s žárovými trubkami. Tento princip je zachován u kotlů parních lokomotiv dodnes.

OZNAČENÍ BRITSKÝCH PARNÍCH LOKOMOTIV NAJDETE V SAMOSTATNÉ KAPITOLE TÉTO RUBRIKY VLEVO V MENU.

Od té doby parních lokomotiv v Británii intenzivně přibývalo a s nimi přicházely samozřejmě další, vynikající konstruktéři těchto strojů.

Připomínám nejvýznamnější z nich:

Richard Edward Lloyd Maunsell (1868-1944)

Robert Arthur Riddles (1892-1983)

Dugald Drummond (1840-1912)

William Dean (1840-1905)

William Adams (1823-1904)

William Stroudley (1833-1889)

George Jackson Churchward (1857-1933)

Herbert Nigel Gresley (1876-1941)

sir William Arthur Stanier (1876-1965) a další

Některé lokomotivy které sestrojili tito geniální pánové, si vám dovolím připomenout formou jejich modelů v měřítku 1:76.

MODELY JSOU ŘAZENY PODLE LETOPOČTU. FOTOGALERIE MODELŮ 00 / 1:76 BRITSKÝCH HISTORICKÝCH PARNÍCH LOKOMOTIV PROSÍM VOLTE V KAPITOLÁCH TÉTO RUBRIKY VLEVO V MENU.

KULTOVNÍ LOKOMOTIVY - Časopis.

/album/britske-historicke-parni-lokomotivy-modely-1-76/k1024-002-jpg5/

/album/britske-historicke-parni-lokomotivy-modely-1-76/k1024-003-jpg5/

/album/britske-historicke-parni-lokomotivy-modely-1-76/k1024-004-jpg5/

/album/britske-historicke-parni-lokomotivy-modely-1-76/k1024-005-jpg6/

/album/britske-historicke-parni-lokomotivy-modely-1-76/k1024-006-jpg6/

/album/britske-historicke-parni-lokomotivy-modely-1-76/k1024-007-jpg4/

/album/britske-historicke-parni-lokomotivy-modely-1-76/k1024-008-jpg4/

—————


Dovedete si představit kdyby takový časopis s modelem vycházel v rámci kolekce lokomotiv ČSD? Nezbývá než tiše a smutně závidět.


V Británii, odkud kolekce Legendární lokomotivy původně pochází, bylo vydáno něco přes padesát čísel časopisů s modely . Polské vydavatelství Amercom, které do české republiky tuto kolekci dodalo, slibovalo a stále tak činí na reklamních stranách že kolekce bude mít třicet čísel. Realita je však bohužel zcela jiná. Po třinácti vydaných číslech, byla kolekce bez jakéhokoli vysvětlení ukončena. 

Takové jednání je vůči sběratelům velice nefér a sprosté. 

POZNÁMKA : 

Ze sběratelské  edice - LEGENDÁRNÍ LOKOMOTIVY jsou vynechána čísla 2 a 11, která neobsahují popisy a modely parních lokomotiv.