
PARNÍ LOKOMOTIVY PROVOZOVANÉ NA NAŠEM ÚZEMÍ.
Parní lokomotivy od počátku železniční dopravy na našem území - to nejsou jen stroje vyrobené od našich domácích nejznámějších výrobců, tedy továren Škoda a ČKD.
Než tyto dva výrobci začaly dodávat v dostatečném množství parní lokomotivy na naše tratě, jezdily u nás stroje vyrobené téměř po celé Evropě. Zmapovat podrobně a přesně všechny výrobce u nás jezdících parních lokomotiv je zřejmě nemožné.
Pokud tedy mohu napsat jejich stručný přehled, uvedu zde některé výrobce :
Stephensonova lokomotivka v Newcastelu /
Strojírna Vídeňsko-rábské dráhy /
Sigl Vídeň /
Lokomotivka Společnosti státní dráhy /
Lokomotivfabrik Floridsdorf /
Lokomotivka ve Vídeňském Novém Městě /
Henschel /
Krauss Linz /
MÁVAG Budapešť /
Lokomotivka Hartmann v Chemnitz /
Lokomotivka StEG /
a různé další rakouské, německé a říšské lokomotivky.
Od těchto výrobců u nás jezdily parní stroje nejprve se jménem, později označením a řadou. Například :
Moravia / Kladno / Pilsen / Duplex /
kkStB 4.0 - M112 / kkStB 301 - 252.0 / kkStB 6 - 264.0 / kkStB 108 - 275.0 / kkStB 97 - 310.0 / kkStB 32 (37) - 311.0 / kkStB 133 - 311.2 / kkStB 162 - 313.4 / kkStB 629 - 354.1 / kkStB 429 - 354.7 / kkStB 310 - 375.0 / Pruská P8 - 377.0 / MÁV TIVb - 403.5 / kkStB 169 - 404.0 / kkStB 171 - 411.0 / kkStB 73 - 414.4 / kkStB 178 - 422.0 / Pruská G 8, Pruská G 8.1 - 425.0 / Pruská G 8.1 - 427.0 / kkStB 170 - 434.0 / kkStB 270 - 434.1 / DR 86 - 455.2 / kkStB 180 - 523.0 / kkStB 80 - 524.0 / Pruská G 10 - 534.1 - 535.1 / DR 52 - 555.0 / KBD IVm - 622.0 / KBD IVmb, MÁV 651 - 623.0 / MÁV 601 - 636.0 /
Dále úzkorozchodné :
kkStB U - U37.0 / CFR 764 - U46.0 / PKP Px 48 - U46.1 / SDŽ 391–402 - U47.0
Nyní už naši domácí výrobci parních lokomotiv :
ŠKODA PLZEŇ
Výroba parních lokomotiv započala v strojírenském podniku ŠKODA Plzeň roku 1920 dodáním stroje 434.1100 tehdejším Československým státním drahám (ČSD), skončila v roce 1958. Z dalších typů se jednalo zejména o řady 387.0, 534.0 a 03, 498.0, 498.1 a 556.0.
Pro ČSD, průmysl i export vyrobila Škoda Plzeň v letech 1920–1958 celkem 3247 parních lokomotiv 68 různých typů, přičemž produkce dalších pěti typů nebyla realizována.
ČKD
V roce 1871 byla založena akciová společnost První Českomoravská továrna na stroje v Praze v Libni. Na přelomu století zahájila výrobu kolejových vozidel. Roku 1896 založil ve Vysočanech inženýr Emil Kolben společnost Kolben a spol. O dva roky později fúzovala se společností Pražská a.s. a vznikla tak Elektrotechnická a.s.. V roce 1854 založil Čeněk Daněk v Karlíně společnost Daněk a spol. Ta se roku 1872 sloučila se společností Breitfeld & Evans a vznikla tak Akciová společnost strojírny, dříve Breitfeld, Daněk i spol.
Roku 1921 se První Českomoravská továrna na stroje v Praze sloučila s Elektrotechnickou a.s. a vznikla tak Českomoravská – Kolben. Ta se v roce 1927 spojila s Akciovou společností Strojírny, dříve Breitfeld, Daněk a spol. a vznikla Českomoravská–Kolben–Daněk (ČKD), největší strojírna v tehdejším Československu. V čele podniku stál Emil Kolben, a to až do roku 1939, dne 6. června 1943 byl zatčen nacisty. Za druhé světové války byla společnost přejmenována na Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG a vyráběla hlavně zbraně pro Wehrmacht. Po válce byl podnik obnoven a rychle znárodněn.
Tento celkový vývoj značky ČKD jsem napsala z prostého důvodu. Pokud totiž budeme celkově počítat vyrobené parní lokomotivy, musíme je uvádět ve třech etapách, tak jak najdeme i různé výrobní štítky na lokomotivách.
První Českomoravská 1900 – 1921
Parní lokomotivy pro železniční společnosti
Typ (řada) |
Uspořádání | (HP) | Zákazník | Roky výroby | Celkem | Řada ČSD, poznámka |
---|---|---|---|---|---|---|
97 | Ct | 180 | kkStB | 1900-13 | 39 | 310.0 |
73 | D | 600 | kkStB | 1900-09 | 37 | 414.0 |
9 | 2´C | 900 | kkStB | 1900-03 | 17 | |
108 | 2´B 1´ | 1200 | kkStB | 1901-10 | 11 | 275.0 |
59 | C | 600 | kkStB | 1901-03 | 47 | 324.2 |
3M | Ct | 250 | ÖNWB | 1902 | 1 | 311.4 |
VIa | Ct | 300 | BNB | 1903-05 | 4 | 313.4 |
180 | E | 900 | kkStB | 1903-07 | 14 | 523.0 |
229 | 1´C 1´t | 500 | kkStB | 1904-15 | 66 | 354.0, z toho 4× pro SDŽ (Srbsko) |
206 | 2´B | 700 | kkStB | 1904-07 | 22 | 265.0 |
99 | 1´Ct | 350 | ZvKč | 1905-08 | 7 | 320.0 |
IIc | 1´C | 600 | BNB | 1905-08 | 6 | 342.0 |
U | C 1´t | 150 | ZvKč | 1906-08 | 3 | U 37.0, rozchod 760 |
178 | Dt | 450 | ZvKč | 1905-12 | 24 | 422.0 |
Ia | Ct | 200 | BD | 1906 | 3 | 300.6 |
VIb | C 1´t | 300 | BNB | 1907 | 2 | 312.7 |
M60 | B 1´ | 150 | FS | 1907 | 10 | parní vůz |
VIII | 1´C | 650 | KFNB | 1908 | 21 | 333.1 |
174 | D | 600 | kkStB | 1908 | 2 | 414.2 |
Ie | 1´C | 900 | ÚTD | 1908-14 | 10 | 344.6 |
60 | 1´C | 650 | kkStB | 1908-09 | 11 | 334.1, z toho 4× se sušičem (ř. 60.5) |
329 | 1´C 1´ | 750 | kkStB | 1908-10 | 38 | 354.6, z toho 11× pro MÁV |
1.401 | B´2´ | 60 | ZvKč | 1908 | 1 | M 223.0, parní vůz |
10 | 1´C 1´ | 1400 | kkStB | 1909-10 | 6 | |
IVa | D | 600 | BD | 1909 | 5 | 413.1 |
210 | 1´C 2´ | 1600 | kkStB | 1910 | 5 | |
429 | 1´C 1´ | 800 | kkStB | 1911-17 | 37 | 354.7, z toho 13 sdružených (429.0) a 24 dvojčitých (429.9) |
160 | 1´C | 700 | kkStB | 1910 | 20 | |
310 | 1´C 2´ | 1600 | kkStB | 1911-15 | 14 | 375.0 |
GBK | Et | 650 | ÚTD | 1911-14 | 3 | 514.1 |
29 | 1´C 1´t | 600 | kkStB | 1912 | 33 | |
170 | 1´D | 950 | kkStB | 1913-21 | 188 | 434.0 |
80 | E | 900 | kkStB | 1915-19 | 21 | 524.0 |
270 | 1´D | 1100 | kkStB | 1917-20 | 78 | 434.1 |
Va | 1´E 1´t | 800 | BD | 1917-18 | 6 | 524.1 |
Parní průmyslové lokomotivy
Typ (řada) |
Uspořádání | (HP) | Zákazník | Roky výroby | Celkem | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|---|
50 HP | Bt | 50 | KEH | 1901-08 | 3 | rozchod 650 mm |
Julinka | Bt | 20 | Most | 1912-18 | 3 | rozchod 600 mm |
Hana | Bt | 50 | Litovel | 1915 | 1 | |
RIIIc | Ct | 60 | KKKM | 1918 | 75 | rozchod 600 mm |
Breitfeld a Daněk před fúzí
Parní lokomotivy
Typ (řada) |
Uspořádání | (HP) | Zákazník | Roky výroby | Celkem | |
---|---|---|---|---|---|---|
80.1 | E | 900 | kkStB | 1912-15 | 39 | |
80.9 | E | 900 | kkStB | 1913-22 | 97 | |
310 | 1´C 2´ | 1600 | kkStB | 1916 | 3 | |
170 | 1´D | 950 | kkStB | 1916-21 | 74 | |
270 | 1´D | 1100 | kkStB | 1919-20 | 25 | |
RIIIc | Ct | 60 | KKKM | 1919 | 20 | |
534.0 | 1´E | 1400 | ČSD | 1923-26 | 31 | |
434.1 | 1´D | 1200 | ČSD | 1925 | 14 | |
354.1 | 2´C 1´t | 800 | ČSD | 1926-27 | 11 |
První Českomoravská / ČKD od r. 1921
Parní lokomotivy pro československé státní a místní dráhy
Typ (řada) |
Uspořádání | (HP) | Zákazník | Roky výroby | Celkem | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|---|
365.0 | 1´C 1´ | 1460 | ČSD | 1921-23 | 40 | |
423.0 | 1´D 1´t | 800 | ČSD | 1922-47 | 194 | |
424.0 | Dt | 640 | MdFB | 1924 | 1 | ČSD 424.9 |
445.1 | 1´D | 1550 | ČSD | 1924 | 10 | přezn. 455.1 |
354.1 | 2´C 1´t | 800 | ČSD | 1925-26 | 15 | |
524.1 | 1´E 1´t | 1000 | ČSD | 1926-42 | 81 | |
514.0 | Et | 800 | SDF | 1927-30 | 12 | |
446.0 | 1´D 2´t | 1660 | ČSD | 1928-32 | 27 | přezn. 456.0 |
434.1 | 1´D | 1200 | ČSD | 1930 | 20 | |
464.0 | 2´D 2´t | 1700 | ČSD | 1933-40 | 54 | |
486.1 | 1´D 2´ | 2700 | ČSD | 1934 | 3 | |
486.0 | 2´D 1´ | 2700 | ČSD | 1935 | 2 | dle dokumentace Škoda |
534.0 | 1´E | 1500 | ČSD | 1937-38 | 20 | |
464.1 | 2´D 2´t | 1940 | ČSD | 1940 | 2 | |
534.03 | 1´E | 1500 | ČSD | 1946-47 | 108 | |
514.9 | Et | 800 | MdSŠ | 1947 | 2 | |
433.0 | 1´D 1´t | 800 | ČSD | 1948 | 60 | |
525.0 | Et | 800 | ČSD | 1950 | 3 | shodná s EP 800 |
476.1 | 2´D 2´t | 2100 | ČSD | 1951-55 | 60 | přezn. 477.0 |
Parní lokomotivy na export
Typ (řada) |
Uspořádání | (HP) | Zákazník | Roky výroby | Celkem | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|---|
CN 450 | Ct | 450 | BDŽ | 1925 | 20 | |
E 760 | Et | 600 | BDŽ | 1927 | 4 | rozchod 750 mm |
50 | 1´E | 1500 | DR | 1942-43 | 35 | |
56 | 1´E | 1900 | TCDD | 1949 | 25 | |
Er | E | 1550 | SŽD | 1949-52 | 210 | rozchod 1524 mm |
Parní průmyslové lokomotivy
Normálněrozchodné
Typ (řada) |
Uspořádání | (HP) | Zákazník | Roky výroby | Celkem | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|---|
BN 50 | Bt | 50 | Vrbátky | 1921 | 4 | |
BN 200 | Bt | 200 | Zvoleněves | 1922, 44 | 6 | |
CN 200 | Ct | 200 | MNO | 1924, 40 | 6 | |
CN 450 | Ct | 450 | Michle | 1927 | 1 | shodná s CN 450 pro BDŽ |
CN 450 | Ct | 450 | Kladno | 1928-48 | 17 | |
B 600 | Bt | 600 | SSSR-Nivastroj | 1931 | 12 | rozchod 1524 mm |
BN 180 | Bt | 180 | Vrutice | 1938,41 | 2 | |
CN 350 | Ct | 350 | Mělník | 1939 | 1 | |
DN 600 | D | 600 | Most | 1941 | 1 | |
CN 600 | Ct | 600 | Henschel-Krupp | 1941 | 15 | |
EN 800 | Et | 800 | Hutě | 1950 | 2 | jinde EP 800, shodná s 525.0 |
CN 350 | Ct | 350 | průmysl | 1950 | 10 | |
BS 200 | Bt | 200 | cukrovary | 1947-55 | 19 | |
CS 400 | Ct | 400 | kovo | 1952-57 | 35 | |
CP 600 | Ct | 600 | hutě | 1953-56 | 100 | z toho 7× Korea, 2× Maďarsko |
EP 1000 | Et | 1000 | doly | 1956 | 25 |
Úzkorozchodné
Typ (řada) |
Uspořádání | (HP) | Zákazník | Roky výroby | Celkem | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|---|
B 600/50 | Bt | 50 | prům. dráhy | 1921-31 | 8 | z toho 3× 760 mm |
B 600/40 | Bt | 40 | Moidan | 1921 | 1 | |
C 600/70 | Ct | 70 | Rožďalovice | 1922 | 1 | |
C 760/90 | Ct | 90 | Kopidlno | 1922, 48 | 4 | |
C 600/50 | Ct | 70 | Dymokury, MNO | 1923-40 | 21 | z toho 3× 610 mm |
B 700/40 | Bt | 40 | Zliv | 1923 | 1 | |
B 900/40 | Bt | 40 | Ervěnice | 1925 | 2 | |
D 760/90 | Dt | 90 | lesní dráhy | 1928-31 | 8 | |
B 800/50 | Bt | 50 | Kladno | 1928-42 | 11 | |
E 750/90 | Et | 90 | SSSR-Gigostroj | 1932 | 10 | |
B 800/80 | Bt | 80 | Kladno | 1940-44 | 7 | z toho 1× 650 mm |
B 600/70 | Bt | 70 | Gen. insp. Berlín | 1940-48 | 207 | |
B 900/200 | Bt | 200 | Gen. insp. Berlín | 1940-42 | 50 | |
C 750/120 | Ct | 120 | OKH | 1944 | 6 | |
C1 760/90 | C1´t | 90 | Bystřice | 1947 | 1 | |
B 900/200 | Bt | 200 | Krutwig-doly | 1947-59 | 836 | |
C 760/90d | Ct | 90 | lesní dráhy | 1948 | 16 | Z toho 10× SSSR r. 750 mm |
C 760/245 | Ct | 245 | Zlatý kůň | 1949,57 | 27 | z toho 10× Jugoslávie, 15× Korea r. 762 mm |
CP 760/90 | Ct | 90 | Stavební závody | 1950 | 9 | |
B 600/80 | Bt | 80 | Stavební závody | 1951-54 | 77 | r. 600 - 800 mm, z toho 2× Čína |
Z tabulek a údajů výše uvedených, nám tedy vycházejí tyto počty vyrobených parních lokomotiv :
PRVNÍ ČESKOMORAVSKÁ TOVÁRNA NA STROJE V PRAZE LIBNI vyrobila od roku 1900 do roku 1921 celkem 894 parních lokomotiv.
Po roce 1921 - tedy po vzniku ČESKOMORAVSKÉ - KOLBEN a od roku 1927 vzniklé ČESKOMORAVSKÉ - KOLBEN - DAŇEK (ČKD) se vyrobilo celkem 2567 parních lokomotiv.
Firma BREITFELD A DAŇEK ještě před rokem 1927 kdy se spojila s ČESKOMORAVSKOU - KOLBEN vyrobila 314 parních lokomotiv.
Továrna ŠKODA PLZEŇ vyrobila v letech 1920 až 1958 celkem 3247 parních lokomotiv.
Celkový počet vyrobených parních lokomotiv z těchto firem nám tedy vychází na 7022 strojů.