
PŘEZDÍVKY PARNÍCH LOKOMOTIV
Lokomotivy mají své přezdívky.
U elektrických lokomotiv se setkáme například s pojmenováním - Žehlička, Uhelka, Hrbatá, Bobina, Krysa, Peršing, Laminátka, Eso, Bastard a dalšími.
Motorové lokomotivy nesou jména jako - Prasátko, Rosnička, Hektor, Karkulka, Kocour, Čmelák, Zamračená, Brejlovec, Sergej a jiné.
Své přezdívky si lokomotivy vysloužily z různých důvodů. Třeba podle svého tvaru a vzhledu, zvuku který při startu či jízdě vydávají, jejich jízdních vlastností, jejich výrobce či konstruktéra ...... těch důvodů je mnoho.
Své přezdívky pochopitelně měly a dodnes mají i parní lokomotivy.
Kliknutím na fotografii lokomotivy v tabulce se vám zvětší její rozměr, kliknutím na číslo řady se objeví její popis.
![]() |
U 57.0 | (Malý) Štokr | podle automatického přikladače uhlí jako u normálněrozchodné lokomotivy řady 556.0 s přezdívkou Štokr |
![]() |
275.0 | Nohatá | má dvě nápravy o velkém průměru kol |
![]() |
300.6 | Kafemlejnek Buštěhradka |
podle bublavého zvuku připomínajícího „ka-fe-me-lu“ podle působiště na Buštěhradské dráze |
![]() |
310.0 | Kafemlejnek Třistadesítka |
podle bublavého zvuku připomínajícího „ka-fe-me-lu“ podle řady |
![]() |
313.4 | Matylda | |
![]() |
324.3 | Tři áčko | podle původního typového označení IIIa |
![]() |
354.1 | Všudybylka Tříkolák |
byla velice rozšířená má tři hnané nápravy |
![]() |
375.0 | Hrboun Hrbatá |
kotel se směrem ke kabině postupně zvyšuje |
![]() |
387.0 | Mikádo | tvar komína připomíná dámský účes japonského stylu (mikádo) |
![]() |
399.0 | Litevka | podle původu lokomotiv |
![]() |
411.0 | Zeměplaz | lokomotiva má poměrně malá kola a vypadá, jako by se plazila |
![]() |
422.0 | Malý Bejček | uznání relativní výkonnosti stroje na lokálkách |
![]() |
423.0 | Velký Bejček | uznání relativní výkonnosti stroje na lokálkách |
![]() |
431.0 | Ventilovka | podle regulace výkonu pomocí ventilů |
![]() |
433.0 | Skaličák | byly deponovány ve Skalici nad Svitavou |
![]() |
434.1 | Čtyřkolák | má čtyři hnané nápravy |
![]() |
434.2 | Dvojka Čtyřkolák |
podle řady čtyři hnané nápravy |
456.0 | Krasin | podle ledoborce Krasin - lokomotiva se osvědčila v zimě 1927/28 |
|
![]() |
464.0 | Ušatá Bulík |
podle výrazných usměrňovacích plechů „u hlavy“ |
![]() |
464.2 | Rosnička | podle barvy nátěru |
![]() |
475.1 | Šlechtična Pětasedma |
byla jedna z nejlepších lokomotiv podle řady |
476.0 | Rudý Ďábel | Podle červenohnědého nátěru | |
![]() |
477.0 | Papoušek | |
![]() |
486.0 | Zelený Anton | podle barvy nátěru |
![]() |
498.0 | Albatros | podle dravého ptáka, připomínka jeho elegance a rychlosti |
![]() |
498.1 | Albatros Albatros jednička |
podle dravého ptáka, připomínka jeho elegance a rychlosti - odlišení od řady 498.0 |
![]() |
524.1 | Pětikolák Pětsetčtyřiadvacítka |
má pět hnaných náprav podle řady |
![]() |
534.0 | Kremák | plocha roštu měla podobné rozměry jako v krematoriu |
![]() |
555.0 | Němka | podle vytvoření v Německu |
![]() |
555.3 | Mazutka | stroje 555.0 přestavěné na spalování mazutu |
![]() |
556.0 | Štokr Bugatka |
podle automatického podavače, jímž byla jako jedna z prvních vybavena od prototypu ochranné rámy nad reflektory připomínaly závodní vozy Bugatti |