
Seznam železničních tunelů na našem území.
Nejprve se vám musím k něčemu přiznat. Nikdy mě tolik nepřitahovaly drážní stavby jako jsou mosty či viadukty (ač to jsou jistě stavby impozantní a je na ně nádherný pohled) jako tunely. Nevím čím to je. Vždy jsem k nim cítila velký respekt, určitou jejich tajuplnost a hlavně hlubokou úctu k těm, co je stavěli. I z těchto důvodů jsem si dovolila napsat následující rubriku věnovanou právě našim tunelům.
PETRA RUDOLFOVÁ
ŽELEZNIČNÍ TUNELY - stavby všeobecně známé a přitom vlastně docela skryté.
Na rozdíl od staveb mostů, klenoucích se nad údolími, jsou tunely oku pozorovatele přístupné jen svými dvěma portály. Avšak mnohé z tunelů mají svou bohatou a pohnutou historii. Vznikaly v době, kdy lidstvo ještě neznalo razící štíty a většina prací se prováděla s minimální mechanizací. Jejich stavby stály lidskou bolest, krev i smrt. Postupem doby se metody ražby a bezpečnosti práce zdokonalovaly a tím proces stavby zrychloval. Nejstarší tunely slouží po přestavbě a opravách přes půldruhého století. Některé z nich byly po přeložkách tratí opuštěny, jiné tunely byly z důvodu přestavby trati nebo jejího přeložení sneseny či zasypány.
Na území České republiky slouží svému účelu v současné době 153 (se zrušenými 166) železničních tunelů, jejichž délka je téměř čtyřicet dva kilometrů. Tunely mají kromě svého evidenčního čísla také svůj název, který vychází zpravidla z názvu nedaleké obce nebo její části, popřípadě vrcholu, pod kterým prochází.
Nejstarší tunely z roku 1845 (v úseku Choceň - Brandýs nad Orlicí tunel CHOCEŇSKÝ - 255,97m. - 1845-1949 byl snesený, v úseku Třebovice v Čechách - Rudoltice v Čechách tunel TŘEBOVICKÝ - 512,53m. - 1845-2005 byl zasypaný a v úseku Krasíkov - Tatenice tunel TATENICKÝ - 145,87m. - 1845-2004 byl zasypaný) svému účelu již neslouží, proto můžeme říct, že současné provozované tunely byly vystavěny v rozmezí let 1848 - 2008.
Pokud se člověk zaměří na letopočty uvedení jednotlivých tunelů do provozu, zjistí zajímavou věc.
SNESENÉ A ZASYPANÉ ŽELEZNIČNÍ TUNELY :
Krom již výše zmíněných odstraněných tří tunelů z roku 1845 (CHOCEŇSKÝ, TŘEBOVICKÝ a TATENICKÝ), byly dále odstraněny tyto tunely :
v úseku Vršovice - Nusle - Praha Krč tunel BOHDALECKÝ - 94,00m. - 1882-1930 byl snesený
v úseku Babice nad Svitavou - Adamov tunel RONOVSKÝ č.5. - 83,00m. - 1848-1974 byl snesený
v úseku Babice nad Svitavou - Adamov tunel ADAMOVSKÝ č.6. - 67,00m. - 1848- 1975 byl snesený
OPUŠTĚNÉ ŽELEZNIČNÍ TUNELY :
V Česku existují čtyři opuštěné tunely, které svému účelu již neslouží, ale zachovaly si svůj vzhled, v jejich útrobách pouze chybí koleje.